• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

EtiennevdBoel.

Freelance Online Marketeer

  • Expertises
    • Analytics & GTM
    • SEO & Content
    • SEA / Google Ads
    • Social Marketing
    • Conversie
    • Marketing Automation
  • Groeiformule
    • Online Strategie
    • Growth Marketing
    • Inbound Marketing
  • Growth Tools
    • Growth Stack
    • Leadgeneratie Calculator
    • Google Algo Updates
    • Gratis SEO Scan
  • Over
    • Etienne
    • Referenties
    • Partners
  • Blog
  • Contact
    • Contact
    • Veelgestelde vragen
Je bent hier: Home / Blog / Waarom we tegenwoordig App-moe zijn.

Waarom we tegenwoordig App-moe zijn.

Je kent het vast wel: je wordt wakker en wil even buienrader checken (dinsdag – sportdag!), maar om bij die app te komen moet je door die 500+ apps heenwerken om net dat icoontje te vinden. Daar gaat je goede voornemen om al fietsend naar het werk te gaan. En wat deed 90% van all die apps nu ook alweer? Ben ik app moe geworden of gewoon oud?

Dat is precies het probleem waar ik als Android gebruiker onlangs tegenaan liep. Die App-jungle op mijn telefoon. Daarom heb ik onlangs met een kapmes het oerwoud aan apps gesnoeid. Maar het zette mij wel aan het denken. Waarom heb ik eigenlijk zoveel apps en wat doen ze toch allemaal??  Daar is geen simpel antwoord op te vinden.

Probleem aan vraag of aanbod zijde?

Zelf geloof ik dat een deel van het probleem ligt bij de aanbod-zijde van de markt. Uiteraard het aantal developers dat zich met de bevolking van China kan meten, maar vooral het bedrijfsleven. Het is een déjà vu zoals pakweg 4 jaar geleden: managers die roepen dat “we iets met Social Media moeten!”. En tegenwoordig moet voor iedere futiliteit een app gemaakt worden. Of er vraag naar is; ach dat zal wel toch? Net als de 3D tv heeft gebleken dat pushmarketing ook finaal kan mislukken.

Daarnaast is het probleem van de App-Jungle ook problematisch geworden. Voor elke zoek-actie zijn er minstens 20 alternatieven om het op te lossen. En de enige criteria hieraan verbonden zijn gebruikers-reviews. Het feit dat 100.000 mensen de app hebben, betekent nog niet dat al deze mensen het ook gebruiken. Dit is voornamelijk zo indien er sprake is van een van de vele apps met een laag gebruiksgemak. Een voorbeeld: ik had een app om de laptop-spotify versie via mijn telefoon te bedienen (lekker lui). Maar iedere keer dat ik deze wilde gebruiken moest ik een serverprogramma aanzetten op mijn laptop. Gevolg? Een netto-gemak-winst van 0,000 en een niet gebruikte app.

Oplossingen uit de markt

Maargoed, waar de technologie ons hier heeft gebracht zal het ook oplossingen bieden. Zo werkt het bedrijf Quby (dat verantwoordelijk was voor TOON, de slimme thermostaat van Eneco) aan een online service – inclusief app – om een veelvoud van apparaten en apps te verbinden. Hoe deze service – genaamd Triggi – werkt zie je in dit interview van Emerce. Dat er een app wordt gemaakt om een app-probleem op te lossen is op zijn minst ironisch te noemen. Of een app-ception. Maar het is iets. En het is de beste oplossing tot nu toe.

Over Etienne van de Boel

Freelancer, online marketing fan & ondernemer. Naast mijn eigen bedrijf werk ik mee aan start-ups die het leven van mensen gemakkelijker maken. Lees meer van mijn werk of bel eens om te sparren.

Footer CTA

Vrijblijvend advies?

Wil je graag weten wat ik voor jou kan betekenen? Aanvragen is gratis en kost slechts 2 minuten : )

  •   Persoonlijke samenwerking & betrokkenheid;
  •   Expertise van ondernemer + netwerk van specialisten;
  •   Ook buiten kantoortijden (9-5) bereikbaar;
  •   Inzichtelijke afspraken, doelen & resultaten;
  •   Begrijpelijke rapportages.
  • Wil je graag samenwerken? Op de pagina samenwerking aanvragen vind je al meer info en antwoord op je vragen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

vdBoel Online Business © 2021 | Privacy statement | Cookiebeleid

 

Partner van het Online Tribe netwerk