Hoe presteren jouw website en online kanalen? Hoe meet je specifieke doelen? Welke statistieken zijn eigenlijk belangrijk voor jouw bedrijf? Allemaal vragen die zeer terecht zijn om te stellen, zeker omdat de meetbaarheid groot is binnen online. Want Meten is Weten!
Waarom een freelance analytics consultant?
Om juiste beslissingen te maken over een online aanpak is data belangrijk. Door het verzamelen van de juiste data, deze inzichtelijk te maken en selecties te maken op basis van relevantie kunnen beslissingen ineens goed onderbouwd worden. Het is niet voor niets een van de pijlers van online marketing.
Een analytics inrichting is daarom altijd inbegrepen in een samenwerking!
Onder het inrichten van analytics valt onder andere het inrichten van Google Analytics, het opzetten van maand- of kwartaal rapportages via een dashboard of zelfs complexe bedrijfsvraagstukken beantwoorden. Door meting en analyse zijn jouw online activiteiten namelijk goed te onderbouwen.
Wat betreft onderbouwen: een van grootste valkuilen in de marketing is de verantwoording van het rendabel zijn van projecten. Door nulmetingen en doorlopend monitoren van gegevens is die valkuil gevuld. Belangrijk is wel om de gegevens op een simpele en concrete manier te vertellen. En daar zorg ik voor.
Analytics Tooling
- Google Analytics: deze gratis tool van Google is de kern van je data. Alle standaard gegevens, maar ook specifieke doelen worden hiermee gemeten. Daarnaast is het mogelijk data te importeren vanuit o.a. Google ads & Tag Manager. Google Analytics is uiteindelijk de plek om alle informatie te bundelen en vanuit hier data naar dashboarding tools te sturen.
- Google Tag Manager: met deze (gratis) tool van Google kunnen scripts toegevoegd worden om specifieke data en conversies te meten. Met een berg fantasie (en tijd) kunnen zelfs de meest specifieke doelen gemeten worden.
- Call Tracking: komen veel leads telefonisch binnen? Met call tracking maken we inzichtelijk waar deze leads vandaan komen, en zelfs óf ze een lead zijn of zomaar een service-telefoontje. Van telefoon naar data.
Rapportages & dashboarding
Naast het instellen van alle analytics gaan we samen jouw inzicht duidelijk weergeven. Door middel van een Google Analytics Dashboard zorgen we voor basis inzage, zoals details over website verkeer, aanvragen & demografische gegevens. Heb je veel bezoekers? Dan is een Realtime dashboard mogelijk een optie. Zo zie je altijd hoeveel bezoekers er actief zijn op je website & wat zij doen.
Geavanceerde inzichten, die realiseren we via een uitgebreid dashboard via Google Data Studio. Met deze dashboard tool van Google, creëren we samen een dashboard waar je online statistieken & bedrijfsdoelstellingen samenkomen. Zo kunnen we echt samenwerken aan effectieve online marketing!
Analytics consultancy diensten
Zijn webanalytics nou een ‘can’ of een ‘must’? Wanneer je begint met online marketing dan zal de basis zeker onderdeel uitmaken van je activiteiten. Maar ook voor het dieper induiken in doelstellingen en statistieken help ik graag als freelance consultant.
- Analytics inrichting
Het opzetten koppelen & inrichten van Google Analytics - Rapportage Dashboards
Op maat maand / kwartaal rapportage met analyse - Management KPI’s
Instellen van Tag Manager & koppelen met Google Analytics - Conversie Analyses
Meten & analyseren van A/B en conversie testing
Wie help ik met data & analytics consultancy?
De volgende organisaties laat ik groeien met behulp van data:
Meer weten over samenwerken met een Freelance analytics consultant of vrijblijvend de mogelijkheden bespreken? Neem contact met mij op.