Het optimaliseren voor zoekmachines (SEO, ofwel Search Engine Optimization) is regelmatig het eerste waaraan gedacht wordt bij online marketing. Ook wordt het vaak aangehaald als meest duurzame online kanaal, omdat het “gratis” zou zijn.
Een van de redenen is de wens om op nr 1. in Google zoekresultaten te staan, iets dat SEO “specialisten” graag beloven. Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig echter veel meer dan dat. Namelijk een middel om strategisch en duurzaam gevonden te worden door je doelgroep. En ook met de gedachte dat deze doelgroep direct óf op een later moment gaat converteren. Een nuchtere en strategische kijk op SEO is daarom zeer belangrijk.
De pijlers van SEO
Zoekmachine optimalisatie bestaat al een hele tijd. De eerdere methodes van zoveel mogelijk “keywords” in een tekst stoppen om hoog te scoren worden tegenwoordig flink door zoekmachines afgestraft. Het is belangrijk om te optimaliseren met een balans tussen de verschillende “pijlers”.
Bij het optimaliseren komen 3 verschillende onderdelen aan bod: Techniek, Content en Linkbuilding.
- SEO Techniek richt zich voornamelijk op de juiste codering van je website, de Core Web Vitals (waaronder snelheid), de toegankelijkheid en de structuur . logische opbouw van je site.
- Content is de daadwerkelijke geschreven tekst. Het is tegenwoordig steeds belangrijker om dynamische, relevante en interessante content aan te bieden. De term Content is King heeft zeker een kern van waarheid.
- Autoriteit is het verwijzen van en naar jouw website(pagina`s). Dit is te vergelijken met wetenschappelijke artikelen: hoe meer mensen naar jou refereren en hoe vaker jij goede werken citeert, hoe belangrijker je bent!
Over het algemeen is de optimale mix tussen deze drie actoren de succesfactor van je SEO. Alleen, iedere stap heeft zijn eigen lijst aan optimalisatiepunten, die op zichzelf weer tijd en energie kosten. Slimme keuzes maken in waar je begint met optimaliseren is belangrijk. Dát bepaalt het verschil tussen een goede en matige freelance SEO marketeer.
Waar doe je zoekmachine optimalisatie?
Je doet de optimalisatie voor organische resultaten dáár waar een klant zoekt voor het oplossen van een probleem. We gaan hiervoor brainstormen over klantproblemen en een zoekwoordenanalyse van de juiste termen wijst o.a. uit waar jouw klant op zoekt. Door krachtige content te schrijven weet deze jou te vinden. En door het technisch verbeteren van je website en het verzamelen van relevante links weten zoekmachines dat jouw website voorrang verdient.
Website SEO
Over het algemeen wordt voor SEO vaak gerefereerd naar het verkeer richting je website, via de zoekmachines. Die zoekmachines zijn over het algemeen Google (95-98%) en BING (2-5%). Op dit vlak help ik je om jouw website gebruiksvriendelijk en SEO proof in te richten en de juiste content op de juiste plek te tonen. Ook zorgen we voor een gevarieerd en kwalitatief linkprofiel naar je website. Hiermee kun je meer bezoekers naar je website genereren.
Video SEO
Ben jij naast je website (of zelfs compleet) bezit met je organische vindbaarheid op videoplatformen zoals YouTube? Ook daar help ik met expertise om je kanaal meer zichtbaar te maken en zo meer bezoekers naar je YouTube kanaal te halen, en daarmee naar jouw website/bedrijf. Lees meer over YouTube / Video SEO.
Freelance SEO Specialist
Wil jij echt het verschil maken op gebied van SEO . Zoekmachine optimalisatie? Maar tevens ook verder denken over de impact op jouw online bedrijfsvoering en business? Over hoe je écht online kunt groeien en de extra traffic omzet in leads, en die weer in klanten?
Dan help ik je graag verder met de volgende stap. Als SEO specialist met 5+ jaar ervaring in SEO groei campagnes help jou als freelance growth marketeer en favoriete collega. Op grote uitdagende projecten werk ik als SEO team via onze coöperatie Online Tribe.
Ook groeien met een Freelance SEO Specialist? En werk je op basis van leadgeneratie? Dan is het slim om gewoon eens contact op te nemen 😉
SEO Expertises
SEO Techniek
Technisch beoordelen & aanpassen van jouw website, zodat deze SEO proof wordt.
Content Creatie
Bedenken, structureren, schrijven & optimaliseren van relevante content.
Autoriteit
Verzamelen, creëren & genereren van relevante backlinks en interne linkbuilding
Wat kost SEO?
Dat is een lastige vraag, want het is van veel verschillende zaken afhankelijk. Je leest hier meer over in het artikel wat kost online marketing. Daarnaast is het belangrijk om je SEO als investering te zien en niet als kosten. Met een goede aanpak verdien je het namelijk terug in de (nabije) toekomst. Dat is natuurlijk wel onder voorbehoud dat je de juiste specialist inhuurt
😉
Vul dan de leadgeneratie calculator in. Dan maken we zichtbaar hoeveel je online kunt groeien, wat je verwachte extra inkomsten zijn (en dus je investeringsbudget).

Wie help ik reeds met SEO?
De volgende organisaties laat ik groeien door zoekmachine optimalisatie:
Meer weten over SEO of je groeiplannen bespreken? Plan een online gesprek om eens te sparren: